כיצד הורים מסבירים את ימי הזיכרון לילדי הגן

בימים אלה, ילדי הגן רגישים יותר ונמצאים בחוסר שקט ובחרדה בשל משבר הקורונה. דבר זה יכול להקשות עוד יותר על הכלה של התכנים הקשורים בימי הזיכרון וליצור פחדים ואי שקט רבים יותר אצל הילדים הצעירים במידה והם נחשפים למידע בצורה שאינה מותאמת לגילם ויכולתם ואינה מבוקרת. ילדים בגילים 3-6 סקרנים וערים למתרחש סביבם וכדאי שלא לחשוף אותם לתכני יום הזיכרון בטלוויזיה.

  • בבוקר יום הזיכרון עצמו ניתן לקיים שיח קצר העוסק בצפירה: בשעה עשר תישמע צפירה ובמהלכה אבא ואמא עומדים למשך שתי דקות של שקט. הצפירה, היא כמו סירנה חזקה. האורך שלה הוא בדיוק שתי דקות.

 

  • חשיפה למידע בדומה לשגרת הקורונה מומלץ בתקופה זו לא לחשוף את הילדים, ככל האפשר, לאמצעי התקשורת השונים, לתמונות או תכנים מאיימים וכן להימנע מחשיפה למילים קשות כגון "רצח", "השמדה" וכו'.

 

 

  • אם נשאלתם תענו. ניסיונות התחמקות עלולים להיתפס בעיני ילדים כסימן לדבר קשה, טעון מכפי שאתם יכולים להתמודד איתו והדבר מעורר בהם חרדה. ברור כי לעיתים אנו נותרים ללא מענה וזה בסדר להשהות את התשובה אך חשוב לאחר מכן לחזור לילד ולענות על שאלותיו.

 

  • שימוש בהרחקה אחת הסכנות היא שילדים יחושו כי אירועים כגון אלה שעליהם מדובר יכולים לקרות להם או למי מבני המשפחה ולכן חשוב לייצר אצלם תחושת מוגנות ולהרחיק את האירוע מהם עד כמה שניתן. כך למשל אפשר לומר לגבי השואה כי הדבר "קרה בארץ רחוקה", "קרה לפני הרבה שנים", ובנוגע ליום הזיכרון לחללי צה"ל ניתן לומר כי "יש לנו צבא חזק" וכו'.

 

  • דגש על שיח חיובי ואופטימי– חשוב לסיים בנימה אופטימית שתסייע לילד להבחין בין האירועים הקשים המתוארים לבין המצב הנוכחי. מומלץ להשתמש באמירות כגון: "הרבה אנשים הגיעו לארץ ועזרו לבנות את המדינה", "היום יש לנו צבא חזק ששומר עלינו".

 

  • מתן לגיטימציה לרגשות שונים שעולים בעקבות השיח- ילדים שונים מתמודדים עם רגשות ומצבים באופנים שונים. לכן אין לצפות מילדים לבטא בהכרח עצבות. ישנם ילדים שעלולים להגיב בחשש/ מסוכה ואף בצחוק. במקרים אלה אנו ממליצים להימנע מכעס או ביקורת כלפי התגובה, ולהתייחס לכך באופן כללי ובהבנה- " זה באמת מצב שונה/ לא פשוט להתמודד איתו", "כל אחד מגיב באופן שונה וזה בסדר, אבל עדיין מכבדים את היום הזה".

 

  • שמירה על שגרה– חשוב שלא נצפה מהילדים להיות עצובים כפי שכתוב לעיל וכן חשוב לא לצפות שהילד ימנע ממשחק, או הפגנת שמחה כפי שהוא נוהג בשגרת הבית.

 

  • הצפירה מומלץ להכין את הילדים מראש (כחצי שעה לפני הצפירה), להסביר שנשמע צליל חזק כדאי להסביר מה מצופה- בצפירה עומדים בשקט ובלי לזוז. לא מומלץ לחייב ילדים צעירים לעמוד בזמן הצפירה.